Lencana Ni yg dok kat dada Kita Dulu2

Lencana Ni yg dok kat dada Kita Dulu2

Belajar Loghat Kedah


DALAM memperturunkan warisan bahasa Melayu loghat KEdah terutamanya kepada anak-anak hangpa yang macam anak-anak aku, "nama ja anak orang Kedah tapi dok kat negeghi lain". Mai la kita perpanjangkan tajuk nie.. mulakan dengan beberapa patah kata nie dulu.. lepaih nie minta hangpa semua sambung nooo..

serungaih=serabut.....ayat : cuba hang cukoq sikit bulu ketiak hang tuu Mat Pit,,,nampak berserungaih sangat....

sintin=lipat/menyinsing
hangat punya pasai,esah sintin abeh lengan baju,kaki suar dia

sigong=pukul ngan menggunakan siku
lepas buat lawak bodo tu,awie kena sigong free ngan aku.
Melehaq - gelojoh sangat nak makan ataupun lapaq sgt kot, aku x sure la.
tak dan - tak sempat- tak dan nak bukak seluaq Masna dah meruah berak kat situ jugak heeee..
meghenyam - gatal
nangoi - budak2 kecik kot aku rasa, aku penah dengaq oghg sebut tp x sure makna dia.
hampa - kamu semua
langsiaq - langsuir@ langsir /tirai

Tembun
= Gemok / "tembon sungguh hang no" kata Kadiaq kat adik dia

celuih - muat / mana celuih keta kalau semua nak ikut pi market

cemuih - jemu / ali dah cemuih dah pakai baju yang sama tiap-tiap hari
Ligan = kejar / cepat....pi ligan pencuri tu....
hebeaq.=..celupar.../mulut hang jangan hebeaq (celupar) sangat...


Sapa ada lagi boleh tambah... aku pon tak berapa ingat sangat...

1 comments:

Aida Danish said...

matakedakhah
makngot
mekhela (gatai)

ok..semua start dgn m ye adik2

SeLaMat DatanG!!!
kHusus UntUk XSMKJ SPM91
yang LaiN jugA diALu-aLukaN Joint DiSiNi
 
Copyright 2009 x-Student SMKJ SP- SPM91 All rights reserved.
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress Theme by EZwpthemes