JIKA BEGITU SEKALI LAYANAN ALLAH KEPADA KITA,MAKA MASIH LAYAKKAH KITA DURHAKA KEPADA-NYA?
-------------------------------------------------------------
Berkata imam Ibnu 'Atho:
لاتفرحك الطاعة لانها برزت من الله اليك
"Janganlah engkau merasa gembira dengan perbuatan taat (itu semata-mata) tetapi gembiralah atas sifat ianya sebagai kurniaan Allah kepada engkau".
Dalam mensifati ibadah kepada Allah terbahagi hamba itu kepada dua bahagi.
1. Orang yang bersyukur kerana ia berjaya meneyelesaikan satu ibadah yang diperwajibkan Allah atasnya.
2. Orang yang bersyukur dan gembira atas kurniaan Allah kepadanya sehingga dengan kurniaan itu ia berkemampuan melakukan taat kepada Allah.
Ulama'-ulama' tasauf hampir sepakat mengatakan kegembiraan orang yang kedua adalah lebih baik daripada sifat kegembiraan orang yang pertama. Orang yang pertama masih belum selamat dari kemungkinan merasa ujub atas ibadahnya. Kerana ia merasakan ibadah yang dilakukannya itu datang dari kemampuan dirinya sendiri. Muncul daripada kesedarannya, atau kerajinannya melakukan ibadah. Namun orang yang kedua tidak melihat kepada keupayaan dirinya atau kerajinannya. Bahkan keupayaan dan kemampuannya melakukan ibadah itu sendiri dalah kurniaan Allah yang tidak ternilai. Sehingga ia sibuk melihat kurniaan Allah kepadanya sehingga ia lupa melihat dirinya dan ibadah yang dilakukannya. Firman Allah swt;
لاحول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
"Tiada daya ( untuk meninggalkan maksiat) dan tiada upaya ( melakukan taat) kecuali dengan (anugerah atau izin) Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung."
Saudara-saudaraku..Apalah yang hendak kita banggakan dengan ibadah yang dilakukan, kerana keseluruhan modal untuk kita melakukan taat itu sendiri datangnya daripada Allah. Ruh, jasad, urat saraf, tulang temulang, sendi, darah, kudrat, keinginan serta kemahuan, kerajinan serta ketekunan semuanya daripada Allah. Hatta bisikan hati untuk melakukan taat itu sendiri adalah anugerah Allah swt. Betapa agungnya kurniaan Allah. Lidah yang bergerak untuk memuji Allah itu juga kurniaan Allah, hatta kalimah pujian itu juga dibisikkan Allah kedalam hati hamba. Firman Allah swt;
قل بفضل الله وبرحمته فبذالك فليفرحوا هو خير مما يجمعون
" Katakanlah (Muhammad),Dengan kurniaan Allah dan Rahmat-Nya hendaklah mereka itu bergembira. (Kurniaan Allah dan Rahmat-Nya itu) lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan". - yunus 58
Pahala dan balasan syurga yang dibalasi Allah kepada hamba di akhirat bukannya dinilai dari ibadah dan amal kebajjikan hamba. Bahkan balasan Allah itu datangnya dari Rahmat dan kasih sayang Allah kepada hamba. Apalah sangat nilainya ibadah hamba berbanding kurniaan nikmat yang begitu besar dari Allah. Lantaran itu mengapa kita beramal?. Sesungguhnya amal kita itu hanyalah tanda dan lambang pengabdian kita kepada Allah semata-mata. Tanda kita syukur dengan segala kurniaanNya.Kerrana itulah apabila Aisyah menegur Rasulullah yang terlalu banyak beribadah sehingga pecah-pecah tumit baginda, lalu Rasulullah menjawab; " bukankah seharusnya aku menjadi hamba yang bersyukur". Maksud Rasulullah ialah "aku melakukan begitu banyak ibadah bukan kerana syurgaNya, kerana aku telah dijamin syurga. Aku beribadah bukan kerana mahu dosa-dosaku dihapuskan kerana aku telah dijamin maksum. Namun ibdahku itu adalah tanda aku bersyukur atas segala kurniaanNya".
Pernahkah satu ketika seorang bapa menyuruh anaknya melakukan satu tugasan rumah?. Sibapa berkata; jika adik lakukan tugas itu, ayah akan berikan belanja sekolah. Lalu si anak melakukan kerja yang disuruh bapaNya. Justeru itu si Bapa memberikan anaknya belanja persekolahan dari tahun satu hingga anak itu berjaya menamatkan pengajiannya di universiti. Apakah saraan si bapa itu senialai dengan kerja yang dibuat oleh si anak?. Apakah puluhan ribu itu upah kerja si anak?. Tidak.. saraan dan kurniaan bapa itu adalah tanda kasihnya kepada si anak. Adapun suruhanya kepada si anak adalah untuk melihat sejauh mana ketaatan si anak kepada bapa.
saudara-saudaraku..Cuba direnung secara halus. Berapa peratuskah keterlibatan kita untuk menghasilkan segenggam beras?. Kita hanya menabur benih yang telah disediakan oleh Allah. selepas tabur, kita pulang kerumah. Benih yang kita tabur di sawah terus bertunas. Segala keperluan tumbesarnya disediakan Allah. Bahan organiknya, udaranya, airnya, cahaya mataharinya dan lain-lain. Sampai masanya keluarlah biji-biji padi yang berisi. Cuba bayangkan.layakkah kita mendapatkan hasilnya jika sekadar itu sahaja kerja yang kita buat dan terlibat?. Namun dengan kurniaan Allah dan kasihsayangNya kita terus menerus dilayaniNya dengan penuh sayang. Maka layakkah lagi kita mendurhakaiNya?..
(Dipetik dari rakaman kuliah Hikam oleh Ustaz Mokhtar Senik An-Nuury)
-------------------------------------------------------------
Berkata imam Ibnu 'Atho:
لاتفرحك الطاعة لانها برزت من الله اليك
"Janganlah engkau merasa gembira dengan perbuatan taat (itu semata-mata) tetapi gembiralah atas sifat ianya sebagai kurniaan Allah kepada engkau".
Dalam mensifati ibadah kepada Allah terbahagi hamba itu kepada dua bahagi.
1. Orang yang bersyukur kerana ia berjaya meneyelesaikan satu ibadah yang diperwajibkan Allah atasnya.
2. Orang yang bersyukur dan gembira atas kurniaan Allah kepadanya sehingga dengan kurniaan itu ia berkemampuan melakukan taat kepada Allah.
Ulama'-ulama' tasauf hampir sepakat mengatakan kegembiraan orang yang kedua adalah lebih baik daripada sifat kegembiraan orang yang pertama. Orang yang pertama masih belum selamat dari kemungkinan merasa ujub atas ibadahnya. Kerana ia merasakan ibadah yang dilakukannya itu datang dari kemampuan dirinya sendiri. Muncul daripada kesedarannya, atau kerajinannya melakukan ibadah. Namun orang yang kedua tidak melihat kepada keupayaan dirinya atau kerajinannya. Bahkan keupayaan dan kemampuannya melakukan ibadah itu sendiri dalah kurniaan Allah yang tidak ternilai. Sehingga ia sibuk melihat kurniaan Allah kepadanya sehingga ia lupa melihat dirinya dan ibadah yang dilakukannya. Firman Allah swt;
لاحول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
"Tiada daya ( untuk meninggalkan maksiat) dan tiada upaya ( melakukan taat) kecuali dengan (anugerah atau izin) Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung."
Saudara-saudaraku..Apalah yang hendak kita banggakan dengan ibadah yang dilakukan, kerana keseluruhan modal untuk kita melakukan taat itu sendiri datangnya daripada Allah. Ruh, jasad, urat saraf, tulang temulang, sendi, darah, kudrat, keinginan serta kemahuan, kerajinan serta ketekunan semuanya daripada Allah. Hatta bisikan hati untuk melakukan taat itu sendiri adalah anugerah Allah swt. Betapa agungnya kurniaan Allah. Lidah yang bergerak untuk memuji Allah itu juga kurniaan Allah, hatta kalimah pujian itu juga dibisikkan Allah kedalam hati hamba. Firman Allah swt;
قل بفضل الله وبرحمته فبذالك فليفرحوا هو خير مما يجمعون
" Katakanlah (Muhammad),Dengan kurniaan Allah dan Rahmat-Nya hendaklah mereka itu bergembira. (Kurniaan Allah dan Rahmat-Nya itu) lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan". - yunus 58
Pahala dan balasan syurga yang dibalasi Allah kepada hamba di akhirat bukannya dinilai dari ibadah dan amal kebajjikan hamba. Bahkan balasan Allah itu datangnya dari Rahmat dan kasih sayang Allah kepada hamba. Apalah sangat nilainya ibadah hamba berbanding kurniaan nikmat yang begitu besar dari Allah. Lantaran itu mengapa kita beramal?. Sesungguhnya amal kita itu hanyalah tanda dan lambang pengabdian kita kepada Allah semata-mata. Tanda kita syukur dengan segala kurniaanNya.Kerrana itulah apabila Aisyah menegur Rasulullah yang terlalu banyak beribadah sehingga pecah-pecah tumit baginda, lalu Rasulullah menjawab; " bukankah seharusnya aku menjadi hamba yang bersyukur". Maksud Rasulullah ialah "aku melakukan begitu banyak ibadah bukan kerana syurgaNya, kerana aku telah dijamin syurga. Aku beribadah bukan kerana mahu dosa-dosaku dihapuskan kerana aku telah dijamin maksum. Namun ibdahku itu adalah tanda aku bersyukur atas segala kurniaanNya".
Pernahkah satu ketika seorang bapa menyuruh anaknya melakukan satu tugasan rumah?. Sibapa berkata; jika adik lakukan tugas itu, ayah akan berikan belanja sekolah. Lalu si anak melakukan kerja yang disuruh bapaNya. Justeru itu si Bapa memberikan anaknya belanja persekolahan dari tahun satu hingga anak itu berjaya menamatkan pengajiannya di universiti. Apakah saraan si bapa itu senialai dengan kerja yang dibuat oleh si anak?. Apakah puluhan ribu itu upah kerja si anak?. Tidak.. saraan dan kurniaan bapa itu adalah tanda kasihnya kepada si anak. Adapun suruhanya kepada si anak adalah untuk melihat sejauh mana ketaatan si anak kepada bapa.
saudara-saudaraku..Cuba direnung secara halus. Berapa peratuskah keterlibatan kita untuk menghasilkan segenggam beras?. Kita hanya menabur benih yang telah disediakan oleh Allah. selepas tabur, kita pulang kerumah. Benih yang kita tabur di sawah terus bertunas. Segala keperluan tumbesarnya disediakan Allah. Bahan organiknya, udaranya, airnya, cahaya mataharinya dan lain-lain. Sampai masanya keluarlah biji-biji padi yang berisi. Cuba bayangkan.layakkah kita mendapatkan hasilnya jika sekadar itu sahaja kerja yang kita buat dan terlibat?. Namun dengan kurniaan Allah dan kasihsayangNya kita terus menerus dilayaniNya dengan penuh sayang. Maka layakkah lagi kita mendurhakaiNya?..
(Dipetik dari rakaman kuliah Hikam oleh Ustaz Mokhtar Senik An-Nuury)
0 comments:
Post a Comment